Taakvelden

0.4 Dienstverlening

Taakveld 0.4 Dienstverlening

Portefeuillehouder:         H. Teunissen
Beïnvloedbaarheid:         I. Volledig financieel en beleidsmatig te beïnvloeden, autonome taak.

Wat willen we bereiken?

  • We willen onze dienstverlening digitaal uitbreiden en moderniseren, om de toegankelijkheid van de lokale overheid naar de inwoners te vergroten en onze dienstverlening te verbeteren.
  • We wilen telefonisch en fysiek bereikbaar blijven.
  • We willen dat onze communicatie duidelijk en begrijpelijk is voor onze inwoners.

Wat gaan we er voor doen?

  • Inwoners verwachten digitale informatie en dienstverlening die begrijpelijk, toegankelijk en veilig is. Landelijke (digitale) wetgeving stimuleert deze inclusieve en gebruiksvriendelijke dienstverlening. In 2026 gaan we verder met de implementatie van bestaande wetgeving, zoals de Wet open overheid (Woo) en het Besluit digitale toegankelijkheid overheid. We gaan werken met de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV). Deze wet verplicht overheden om digitale communicatie met inwoners en ondernemers mogelijk te maken voor alle formele diensten.
  • In het kader van de continue verbetering en modernisering van onze gemeentelijke dienstverlening, is de digitalisering van onze telefonie een cruciale vervolgstap. Onze huidige telefooncentrale is verouderd en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Daarom starten we in 2026 met een onderzoek of de vervanging van het telefoniesysteem noodzakelijk is. We zetten in op een moderne, digitale telefooncentrale die beter aansluit op hybride werken.
  • We zetten in op een verantwoord en transparant gebruik van AI, in lijn met de Europese AI-verordening die vanaf 2026 volledig van kracht is. In 2026 breiden we de AI-geletterdheid verder uit, zodat medewerkers AI kunnen toepassen met oog voor ethiek, privacy en gelijke behandeling.
Deze pagina is gebouwd op 10/07/2025 16:43:01 met de export van 10/07/2025 16:33:00