Op basis van onderstaande analyse en beoordelingsmethode is berekend wat de minimaal benodigde weerstandscapaciteit is. In de berekening wordt een kans van optreden en een kans op het financiële gevolg bepaald. Op basis van deze 2 factoren wordt de hoogte van de minimale weerstandscapaciteit bepaald.
Kans optreden
De inschatting van de kans dat een gebeurtenis zich voordoet, wordt voor het grootste deel gebaseerd op historische cijfers. Waar een kans op een andere manier wordt berekend, hebben we dit aangegeven. Als bekend is hoe vaak een risico zich voordoet, moet hier een factor aan worden toegekend. Hierbij wordt de volgende indeling gehanteerd:
Kans optreden | |
|---|---|
Aantal keren dat een gebeurtenis zich voordoet | Kans optreden |
Twee keer of meer dan twee keer per jaar | 2,00 |
Eén keer per jaar of eenmalig | 1,00 |
Twee keer of meer dan twee keer per vijf jaar | 0,50 |
Eén keer per vijf jaar | 0,25 |
Minder dan één keer per vijf jaar | 0,10 |
Kans financieel gevolg
Bij het schatten van de financiële gevolgen van een risico, moet in eerste instantie bepaald worden in welke mate het überhaupt mogelijk is om de financiële gevolgen van het betreffende risico te ramen. Hierbij wordt de volgende classificatie gehanteerd:
- Goed (G): duidelijk is wat de financiële gevolgen van het risico zijn.
- Redelijk (R): de financiële gevolgen worden bepaald op basis van historische gegevens.
- Slecht (S): de financiële gevolgen worden op een andere manier bepaald.
- Niet in te schatten (NS): er is geen inschatting te maken van de financiële gevolgen.
De financiële gevolgen van het voordoen van elk risico moeten in beeld worden gebracht, tenzij is aangegeven dat dit niet mogelijk is. Afhankelijk van de mate van waarin een inschatting van de financiële gevolgen gemaakt kan worden, wordt het bedrag volledig of deels meegenomen.
Financiële gevolgen | |
|---|---|
Bepaling financiële gevolgen | Kans financieel gevolg |
Goed (G) | 1,00 |
Redelijk (R) | 0,75 |
Slecht (S) | 0,50 |
Niet in te schatten (NS) | 0,00 |
Berekening minimale weerstandscapaciteit 2026 | ||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taak veld | Risico per categorie | Classificatie | Kans optreden | Kans financiële gevolgen | Financieel gevolg | Afgedekt | Minimale weerstands-capaciteit | Toelichting |
Open-einde regelingen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 500.000 | nee | € 188.000 | Sociale voorzieningen, inschattingspost. Bestemmingsreserve (sociaal domein) beschikbaar | |
2.1 | Verbindingsweg | Goed | 0,50 | 0,75 | € 600.000 | nee | € 225.000 | Stijging bouwkosten 10% van krediet. Risico is grotendeels ondervangen door uitbreiding krediet in de begroting 2025 ev. |
3.4 | Opbrengst toeristenbelasting | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 300.000 | nee | € 113.000 | Fluctuatie in opbrengst toeristenbelasting (10%). |
5.5 | Pand voormalig brandweer-kazerne | Niet in te schatten | Bestemming pand en financiële impact nog onduidelijk. | |||||
6.4 | Intos, hoger exploitatietekort dan begroot | Redelijk | 1,00 | 0,75 | € 450.000 | nee | € 338.000 | Extra overschrijding van het exploitatietekort (50%) |
6.4 | Garantiestelling lening INTOS | Goed | 0,00 | 1,00 | € 2.335.000 | nee | € 0 | Gemeente staat garant voor 3 leningen van Intos. Exploitatietekorten komen ten laste van de gemeente, risico op niet aflossen leningen derhalve nihil. |
6.7 | Sociaal domein | Niet in te schatten | - | Bestemmings reserve sociaal domein beschikbaar. | ||||
8.1 | Planschade, overig | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 50.000 | nee | € 19.000 | Algemene inschatting. |
8.3 | Woningbouw (WSW achtervang) | Ondergebracht bij waarborgfondsen. | ||||||
AD | Garanties algemeen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 111.000 | nee | € 42.000 | Garanties aan verenigingen, wordt jaarlijks op afgelost. |
AD | Rente-ontwikkeling 1% | Vooralsnog geen nieuwe leningen voorzien. | ||||||
AD | Algemene uitkering | Goed | 0,50 | 1,00 | € 423.000 | nee | € 212.000 | Beoogde verlagingen AU deels verwerkt in begroting. Aanvullend risico van 1% lagere uitkering. |
AD | Informatie-beveiliging en privacy | Niet in te schatten | nee | De (financiële) gevolgen van incidenten op het gebied van informatiebeveiliging en privacy cybercriminaliteit zijn lastig te bepalen omdat ze zo divers kunnen zijn. | ||||
Totaal | € 1.137.000 | |||||||
De totale minimale weerstandscapaciteit zoals ingeschat voor 2026 is € 1.137.000. Dit ligt iets hoger dan in de begroting 2025 is opgenomen. Dit komt voornamelijk door de stijgende opbrengsten uit toeristenbelasting vanaf 2026. Een mogelijke % fluctuatie in deze inkomsten leidt tot een hoger financieel risico.
Berekening minimale weerstandscapaciteit 2029 | ||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taak-veld | Risico per categorie | Classificatie | Kans optreden | Kans financiële gevolgen | Financieel gevolg | Afgedekt | Minimale weerstands-capaciteit | Toelichting |
Open-einde regelingen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 500.000 | nee | € 188.000 | Sociale voorzieningen, inschattingspost. Bestemmingsreserve (sociaal domein) beschikbaar | |
3.4 | Opbrengst toeristenbelasting | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 350.000 | nee | € 131.000 | Fluctuatie in opbrengst toeristenbelasting (10%). |
5.5 | Pand voormalig brandweerkazerne | Niet in te schatten | Bestemming pand en financiële impact nog onduidelijk. | |||||
6.4 | Intos, hoger exploitatietekort dan begroot | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 533.500 | nee | € 200.000 | Extra overschrijding van het exploitatietekort (50%) |
6.4 | Garantiestelling lening INTOS | Goed | 0,00 | 1,00 | € 1.039.000 | nee | € 0 | Gemeente staat garant voor 3 leningen van Intos. Exploitatietekorten komen ten laste van de gemeente, risico op niet aflossen leningen derhalve nihil. |
6.7 | Sociaal domein | Niet in te schatten | Bestemmings reserve sociaal domein beschikbaar om tegenvallers op te vangen. Zie ook risico open einde regelingen. | |||||
8.1 | Planschade, overig | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 50.000 | nee | € 19.000 | Algemene inschatting. |
8.3 | Woningbouw (WSW achtervang) | Ondergebracht bij waarborgfondsen. | ||||||
AD | Garanties algemeen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 25.000 | nee | € 9.000 | Garanties aan verenigingen, wordt jaarlijks op afgelost. |
AD | Rente-ontwikkeling | Vooralsnog geen nieuwe leningen voorzien. | ||||||
AD | Algemene uitkering | Goed | 0,50 | 1,00 | € 942.500 | nee | € 471.000 | Beoogde verlagingen AU verwerkt in begroting tm 2029. Het resterend risico betreft nog 2,5% verlaging. |
AD | Informatiebeveiliging en privacy | Niet in te schatten | nee | De (financiële) gevolgen van incidenten op het gebied van informatiebeveiliging en privacy cybercriminaliteit zijn lastig te bepalen omdat ze zo divers kunnen zijn. | ||||
Totaal | € 1.018.000 | |||||||
De verlaging van de minimale weerstandscapaciteit in 2029 ten opzichte van 2026 zit voornamelijk in het wegvallen van het risico's van de verbindingsweg . Daarentegen is het restrisico op een lagere algemene uitkering na 2029 hoger, omdat de daling van de algemene uitkering stapsgewijs is verwerkt tot en met boekjaar 2029. Er is nog te veel onduidelijk over de vorm en het tempo van deze verlaging door de Rijksoverheid om dit nu al voor een langere termijn te verwerken.
Conclusie
De weerstandscapaciteit moet een zodanige omvang hebben dat onvoorziene financiële tegenvallers kunnen worden gedekt. De financiële consequenties van de geïnventariseerde risico’s zijn niet exact te kwantificeren.
De risico’s zijn met de huidige omvang van de weerstandscapaciteit voldoende afgedekt. De weerstandscoëfficiënt voor 2026 is € 25.712.261 / € 1.137.000 is 22,6. In de jaarstukken 2024 was de coëfficiënt 17,97. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename van de algemene reserves (vloeit grotendeels voort uit het overschot met betrekking tot de opvang van Oekraïense vluchtelingen). De coëfficiënt heeft een gezonde waarde.
De weerstandscoëfficiënt voor 2029 is € 27.734.709 / € 1.018.000 is 27,2. Deze stijging ontstaat met name door het wegvallen van het risico van de verbindingsweg.
